DSC_0356

Een blik op: Toekomst interactie

(Dit artikel heb ik geschreven voor het semester DMEC)

Het is donderdag morgen. De wekker is tien minuten geleden af gegaan, maar je kan nog niet de moed vinden om uit je warme bed te stappen en onder de douche te gaan staan. Langzaam veranderen je ramen van zwart naar transparant. De ochtendzon krijgt steeds meer de overhand in je kamer en je wordt hierdoor op een natuurlijke wijze gewekt. Je stapt uit bed, loopt naar je kast en bedenkt ondertussen welke outfit je vandaag eens zal dragen: lekker nonchalant. Je kast meld je dat je om 10.00 uur een afspraak hebt met een belangrijke klant en dat voor vandaag een overhemd en pantalon passender zou zijn. Natuurlijk, die afspraak was je helemaal vergeten, blij dat je kast toegang heeft tot je agenda. Terwijl je bezig bent met aankleden vraagt je mobieltje of je wil dat het koffiezetapparaat aan gaat. Met een simpele bevestiging staat er tien minuten later een verse kan koffie klaar. Dit alles dankzij verschillende apparaten die met elkaar communiceren.

Hedendaags
Een situatieschets zoals hierboven weergegeven is dan nog niet hedendaags. Toch merk je dat in je leven steeds meer apparaten zo worden geprogrammeerd dat je leven er makkelijker door wordt. Denk aan de verwarming die op een vast moment aan en uit springt. Of je koffiezetapparaat die je in kan stellen zodat je ’s ochtends een lekkere kop koffie hebt. Er worden steeds meer producten ontwikkeld die ons ondersteunen in ons dagelijks leven. Er zijn zelfs auto’s met parkeersensoren of emergency brake assist1. Tegenwoordig kijkt niemand meer van deze ontwikkelingen op, maar wie had dat 20 jaar geleden verwacht?

Interactieve media
Bovenstaande voorbeelden zijn eigenlijk de voorlopers op de ideeën die nu ontwikkeld worden. Deze ideeën kunnen we eigenlijk onder één noemer scharen: interactieve media.
Als we de woorden interactieve media in de mond nemen komen we al vaak met de verklaring “iets met computers”. Als je op internet gaat zoeken naar een passende definitie kom je er al snel op uit dat je de twee termen apart moet definiëren en vervolgens samenvoegen.

Interactief: ‘waarbij mensen op elkaar reageren, of waarbij je invloed kunt hebben op wat er gebeurt’.2
Media: ‘ De middelen die gebruikt worden om met grote delen van de bevolking in contract te treden. Ze worden ook wel massamedia genoemd. Radio, TV dag- en weekbladen vallen er onder.’3

Een eenduidige definitie is dus niet te vinden. In mijn ogen is de definitie van Interactieve media: Interactieve media is media die is voortgevloeid uit het internet. Het is media die inspeelt op de gebruiker en die zich aanpast aan de wensen van de gebruiker. Interactieve media draagt bij aan de informatie uitwisseling tussen verschillende gebruikers en tussen gebruiker en applicatie. Dit kan alleen verlopen met behulp van/ door middel van verschillende nieuwe media.
Tegenwoordig is dit nog beperkt tot uitwisselen van informatie doordat de applicaties met elkaar gelinkt zijn. Denk bijvoorbeeld aan een sportapplicatie die je resultaten deelt op Facebook of twitter die automatisch ook je tweets op Facebook plaatst. Maar uiteindelijk zullen we ook gebruiksvoorwerpen om ons heen kunnen voorzien van informatie.

Mogelijkheden
Maar wat kunnen we nu eigenlijk met deze interactieve media? Dat was één van de eerste vragen die ik te horen kreeg toen ik een vriend van mij vertelde dat ik daar mee bezig was. Het meest voor de hand liggende antwoord is VEEL. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan de Google Glasses die nu in ontwikkeling zijn. Persoonlijk denk ik dat dit heel erg goed mogelijk is over een aantal jaren. Ik denk alleen niet dat het mogelijk is om dit toe te passen in de ogen van mensen zoals getoond word in een filmpje genaamd Augmented dating4. Al ben ik wel bang dat mensen met deze technieken al bij voorbaat over iemand gaan oordelen. Dat bij het daten de motivatie ook daadwerkelijk af gaat hangen van de score die de ander toegewezen krijgt door middel van een stukje techniek en niet op het gevoel die de ander bij jou teweeg brengt. Daarnaast zijn ze nu ook bezig met het ontwikkelen van een interactief kussen.5 Dit kussen zorgt ervoor dat mensen die lange tijd niet bij elkaar kunnen slapen (militairen die op uitzending moeten of mensen die vaak op zakenreis moeten) toch het gevoel hebben dat hun partner bij hun ligt. Aan de ene kant denk ik dat deze ontwikkelingen positief kunnen bijdragen aan de manier waarop wij ons hedendaags leven leiden, maar aan de andere kant vraag ik me wel af in hoeverre deze technieken ook daadwerkelijk nuttig zijn (we redden het nu ook redelijk prima zonder) en gebruikt zullen worden door de bevolking.

Gedragsverandering
Dankzij alle nieuwe technieken en ontwikkelingen veranderd er uiteraard ook het één en ander in ons gedrag. Toen ik het daar met Eelco Martens over had zei hij het volgende: “Vroeger zaten we gezamenlijk voor de televisie, maar vandaag de dag heeft iedereen zijn eigen tv en is tv kijken puur een egoïstische daad geworden.” En eigenlijk klopt dit ook wel. Vroeger zaten we met zijn allen naar één TV zender te kijken en de volgende dag was dit veelal onderwerp van gesprek. Tegenwoordig kijken we veel meer televisie, maar samen TV kijken gebeurt een stuk minder.6
Maar ook de komst van de computer en Internet heeft ervoor gezorgd dat we steeds meer dingen alleen zijn gaan doen. Of wat denk je van smartphones? We zouden al bijna niet meer zonder kunnen. Even tijdens het wachten op de bus een spelletje spelen, de laatste koerscijfers checken, vrienden een berichtje sturen of gewoon even op social media de laatste updates van vrienden lezen. Waar we vroeger nog gewoon brieven met de hand schreven en op de bus deden en smachtend dagenlang op antwoord wachtten, sturen we nu een tekstbericht via de één van de aangeboden media en binnen een dag hebben wij dan al weer antwoord.
Het is voor de meeste mensen vanzelfsprekend om eigenlijk op ieder moment aan informatie te kunnen komen ongeacht tijd en plaats, maar dit heeft natuurlijk ook een gevolgen. Door de enorme drang om constant te controleren waar iedereen mee bezig is kan voor een internetverslaving zorgen.7 Dit klinkt uiteraard heel erg negatief, maar interactieve media zijn niet alleen van belang voor het ontwikkelen van computervaardigheden, maar ook voor identiteits-ontwikkeling en het opbouwen van sociale relaties en netwerken. Deze sociale relaties hebben vervolgens weer invloed op de ontwikkeling van normen en waarden en de interesses van jongeren.8

Gedragsstimulatie
Maar als interactieve media invloed kan uitoefenen op het gedrag van individuen, is het dan ook mogelijk om interactieve media doelgericht in te zetten om ander gedrag te stimuleren? Het artikel Interactieve media voor gedragsverandering meldt: “Ontwikkelingen op het gebied van interactieve technologie en media maken doelgroepen echter beter bereikbaar”9. Het blijkt namelijk dat inhaken op het kritieke moment, voelbaar maken van sociale druk en afstemming op het individu belangrijk zijn om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Dit houdt in mijn ogen dus ook in dat interactieve media (waaronder sociale media) ingezet kunnen worden om sociale druk uit te oefenen. Dit in combinatie met het feite dat mensen gevoeliger zijn voor meningen van voor hen belangrijke anderen, dan voor die van een relatief anonieme instantie, kan er heel goed voor zorgen dat mensen geneigd worden waarden en gedragingen over te nemen. Dit houdt dus in dat mensen meer gemotiveerd worden door personen waarmee ze in direct contact staan. Dit merk ik ook in mijn persoonlijke omgeving. “Doordat middels social media het eigen netwerk kan optreden als referentiegroep, wordt deze afstand verkleind en neemt de kans op overreding toe. Het initiatief dat facebook gebruikers aanmoedigt hun donorregistratie te delen met vrienden illustreert dit”9. Op het moment dat veel mensen in mijn omgeving gaan sporten en dit ook op social media delen, merk ik dat ik ook makkelijker een keer de wandelschoenen aantrek en eens een flinke boswandeling ga maken. Of dat ik zeven verdiepingen (naar mijn kamer) met de trap ga in plaats van de lift.

Toepassingen
Maar hoe zouden we dat dan in de huidige maatschappij kunnen toepassen? Persoonlijk denk ik dat het heel goed mogelijk is om bijvoorbeeld sensoren in schoenen te plaatsen die meten hoeveel je gelopen hebt. Op een moment dat je dus de hele dag eigenlijk alleen maar op bed hebt gelegen of lui op de bank hebt gehangen, kan je dus een notificatie krijgen dat jou vrienden die dag actiever zijn geweest. Of een fietspad dat oplicht naar mate er andere fietsers dichter bij jou in de buurt komen. Op die manier kan je gewaarschuwd worden door je omgeving. Of denk eens aan een interactieve spiegel in een pashokje waarmee je je vrienden meteen de laatste outfit kan laten zien of kan vragen of je gele truitje wel of niet bij je gezicht past. Al deze interacties zullen uiteindelijk allemaal verandering in ons gedrag opleveren zoals de komst van TV, computer en internet in het verleden ook gedaan hebben.

Dit zijn in mijn ogen voorbeelden die in de nabije toekomt toegepast zouden kunnen worden. Maar ik denk ook dat het uiteindelijk mogelijk is om alle apparaten in ons huis aan elkaar te koppelen en daarmee ons leven nog meer te ondersteunen. Uiteraard zal dit ook veranderingen in ons gedrag opleveren. We zullen wellicht meer tijd hebben om aan andere dingen te denken omdat de apparaten op elkaar afgestemd zijn en ons dagelijks leven ondersteunen. Maar ook zullen we onbewust vierentwintig uur per dag in verbinding staan met onze vrienden. Dat doen we nu eigenlijk ook al, alleen zijn we daar nu actiever mee bezig dan waarschijnlijk in de toekomst het geval is. Wat mij betreft zou dit heel erg handig zijn en ik sta voor alle mogelijkheden open, maar dan moet het wel daadwerkelijk iets bijdragen aan mijn persoonlijke leven. Dat lijkt me logisch.

—————————————————————————————————
Bronnen
1. (Nb), (z.d.), Emergency brake assist, geraadpleegd op 15 april 2013, http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist
2. Woorden.org, (z.d.), Interactief, geraadpleegd op 15 april 2013, http://www.woorden.org/woord/interactief
3. H. Faassen van, (z.d), begrippen tussen taal en beeld, geraadpleegd op 15 april 2013, http://www.tussentaalenbeeld.nl/A38.htm#M
4. E. May-raz, D. Lazo, 24 juli 2012, Augumented dating, bekeken op 16 april 2013, http://vimeo.com/46304267,
5. J. Montgomery, Pillow Talk, Interactive Media Design Final Year Project 2010, geraadpleegd op 18 april 2013, https://www.youtube.com/watch?v=ocpakhEveBA
6. Entoen.nu, (z.d.), De televisie vanaf 1948, iedereen kijkt televisie, http://www.entoen.nu/televisie/po
7. InfoNu.nl (kropslavinken), 26 april 2012, Internetverslaving: Ben ik verslaafd aan Social Media? http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/96627-internetverslaving-ben-ik-verslaafd-aan-social-media.html
8. Kennisnet onderzoeksreeks Nr.17, Jongeren en interactieve media; Diversiteit in het gebruik van interactieve media onder jongeren, 2009 gedownload van: http://onderzoek.kennisnet.nl/attachments/2060477/JongerenEnInteractieveMedia_def_opweb.pdf
9. B.B Stinesen, R.j. Renes, J. Meinetten, H. De Bruin. Interactieve media voor gedragsverandering; Een hedendaags perspectief op gezondheidscommunicatie. Tsg jaargang 91/2013 nummer 1., gedownload van https://stc-proxy.han.nl/han/SpringerLink/link.springer.com/article/10.1007%2Fs12508-013-0010-y
Afbeeldingen ontleent aan:
http://facultyrow.com/profiles/blogs/8-ways-google-glasses-will-change-education
http://www.olaladirectory.com.au/how-businesses-can-benefit-from-interactive-video-walls/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s