ink-paper-vectorportal

Interactieve media en gedrag

Voor een opdracht op school, is het de bedoelding een artikel te schrijven over een besproken onderwerp. Nu moet ik natuurlijk alles aan mezelf koppelen en ben ik op het leuke idee gekomen om gedrag en interactieve media eens aan elkaar te koppelen. Ik vroeg me namelijk af in hoeverre interactive media invloed heeft op ons gedrag. Met dit onderwerp heb ik alleen wel een heleboel hooi op de vork genomen. Na een aantal uren zoeken ben je er wel achter wat interactieve media is ook al is er nergens een duidelijke definitie.

Het allereerste wat ik tegen kwam was een blog van van Theo Ploeg. Zijn definitie was “iets met computers”. Om eerlijk te zijn is dat wel alles omvattend, maar ik denk dat het nog wel iets specifieker mag. Ik snap het als mijn familie dat als antwoord zou geven, maar ik denk niet dat dit de definitie is waar ik van uit zou gaan.

Verderop in zijn blog komt hij met een ‘definitie’ die dichter bij mijn defenitie ligt en wat mij betreft ook iets sluitender is: “De essentie van interactieve media is dat zender en ontvanger tijdens het proces van communicatie elkaars gelijken zijn én dat ze continu van rol wisselen.

Een post op Facebook levert mij ook leuke resultaten op. Ik heb namelijk mensen gevraagd wat zij denken dat Interactieve media is, zonder dat zij op internet mogen zoeken.
“Media (digitaal) die op jou wensen/interesses inspeelt waarbij je zelf ook op inspeling/keuzes kunt inspelen” of ” Media die zich aanpast en veranderd naar aanleiding van wat de gebruiker er mee doet” zijn eigenlijk ook de antwoorden die het dichte bij mijn definitie in de buurt komen:
“Interactieve media is media die is voortgevloeid uit internet. Het is media die inspeelt op de gebruiker en die zich aanpast aan de wensen van de gebruiker. Interactieve media draagt bij aan de informatie uitwisseling tussen verschillende gebruikers en tussen gebruiker en applicatie. Dit kan alleen verlopen met behulp van/ door middel van verschillende nieuwe media.”

Morgen ga ik mij nog verder verdiepen in de definitie van Interactieve media. Wat is het precies, wat kan je er mee en wie gebruiken het voornamelijk en waarvoor?

Daarna zal ik mij bezig gaan houden met de gedragsbeïnvloeding. Hoe gaat dat in zijn werk, zijn wij mensen daadwerkelijk door technologie te beïnvloeden? Hoe kan het ons gedrag beïnvloeden en wat zijn de voor en nadelen van deze beïnvloeding?
Misschien dat ik daar maar eens een onderzoek naar moet gaan doen, want tot nu toe vind ik het wel heel erg interessant, maar heb ik nog niet heel erg veel informatie kunnen vinden over deze twee onderwerpen tezamen! WIKIbooks geeft mij ook wel de impressie dat het een heel uiteenlopend onderzoek kan zijn.

Geef een reactie

