play-the-game_03

Play the Game?!!

Na bijna een uur lang naar video’s te hebben gekeken van Seth Priebatsch, Gabe Zichermann en Jane McGonigal.
Zij benoemen een heleboel voorbeelden van gamification en playification:
Happy Hour, Farmville, Vitality, Modern Warfare, school, LinkedIn, World of Warcraft, rewards on SCVNGR, Digg, McDonalds Monopoly en Foursquare. Maar ook de DARPA balloon game en de “speed driving tickets” waarbij bestuurders die netjes rijden kans maken op loten betaald met de tickets van de mensen die zich niet aan de snelheid houden.
Na aanleiding van mijn vorige blog vraag ik me toch wel af of iedereen zelf de voorbeelden kan indelen bij gamification en/of playification.

Blijkbaar zit de hele wereld er vol mee. Maar dat moet dus betekenen dat school, werk, rijexamen, solicitatiegesprekken, boodschappen doen, oppassen, winkelen en schoonmaken ook allemaal aangepast kunnen worden om tot één van deze twee groepen te behoren. Maar welke manier is dan het beste. Werk verliest zijn zakelijke karakter als het te veel een game wordt voor de personeelsleden. Of misschien motiveert dat juist de medewerkers nog meer of maakt het ze juist nog meer betrokken bij het bedrijf. En hoe zouden we de autorijlessen nog plezieriger kunnen maken en daarmee ervoor kunnen zorgen dat nog meer mensen al de eerste keer voor hun theorie/examen slagen?

Nu zullen we een eens kijken naar een community/ sociale dienst. Welke community/ sociale dienst zouden wij eens kunnen redesignen om playification toe te passen? Eigenlijk weet ik niet zo snel een voorbeeld. Als ik zou kijken naar dingen die ik leuker zou willen maken, zou dat het bestellen van bloemen zijn. Maar kan ik dit eigenlijk wel rekenen tot een sociale dienst?
Fleurop is eigenlijk DE site waar je door heel nederland bloemen kan laten bezorgen. Jou bestelling wordt bij een aangesloten bloemist in de buurt geplaatst en zij zorgen er vervolgens voor dat jou bestelling geleverd zal worden.

Deze site dusdanig redesignen met Gamification is redelijk makkelijk. Het enige wat je op dat moment nodig hebt is een spelelement die de mensen kunnen gebruiken als ze bloemen op jou site bestellen. Op die manier wordt de bestelling plaatsen een stuk leuker. Maar de opdracht is om playification toe te passen. Dit zou heel simpel kunnen door mensen te laten inloggen en aan de hand van de bestellingen badges te kunnen verkrijgen. Maar ondertussen vind ik dat we al wel badges ten overvloede hebben. Hoe gaan we dan van deze site een leuke redesign maken?

Wat zou de trigger zijn voor mensen om vaker een bloemetje naar iemand te sturen?
ik moest meteen aan het volgende zinnetje denken: “Een bloemetje voor jou, een bloemetje voor mij”. Wat nou als mensen door het versturen van bloemen zelf ook een bloemetje kunnen krijgen?
Dit kan heel leuk aangegeven worden door bijvoorbeeld bloemenbonnen die op de site komen te staan. Afhankelijk van de hoeveelheid boeketten die jij hebt laten versturen krijg jij een andere bloemenbon te zien. Zodra je bijvoorbeeld de gerbera in beeld ziet verschijnen, weet je uiteindelijk dat je voor vijf euro een boeketje kan laten bezorgen. Maar heb je uiteindelijk de paradijsvogelbloem dan kan je bijvoorbeeld voor 50 euro een bloemetje bestellen en thuis bij je laten afleveren.

Op deze manier kan je mensen stimuleren om via internet bloemen te kopen en door mensen ook thuis een bloemetje te laten bezorgen, krijgen ze meer vertrouwen in de website en weten ze daardoor ook dat de bloemen van goede kwaliteit zijn. Daarnaast weet ik, door mijn ervaring bij de bloemist, dat vrouwen vaak bloemen voor in huis kopen omdat ze dat gezellig vinden. Ze belonen door ze een bloemetje te geven, zal dus ook positief opgevangen kunnen worden waardoor de vrouwen een nog positievere ervaring hebben bij het bestellen van bloemen voor anderen.

Een gedachte over “Play the Game?!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s