game-or-play-_03

Wat is het verschil?

In mijn vorige blog had ik het over gamification en playification. Maar het verschil tussen die twee is mij nog niet helemaal duidelijk.

Gelukkig had de docent hier al op gerekend. Hij heeft in de opdracht de volgende uitleg gegeven.

Het verschil tussen play en game is dat bij game de regels vast liggen (denk aan schaken) en bij play de regels gaandeweg ontstaan (denk aan spelen met het poppenhuis). Will Wright, de ontwerper van Spore, stelt iets dergelijks maar gebruikt het woord toy in plaats van game. De volwassen vorm van gamification is dus misschien wel playification.

Okey, maar hoe zit het dan met het apps? Schaken en spelen met een poppenhuis zijn wel heel erg tastbaar. Misschien dat de definities van de twee woorden mij verder kunnen helpen:

“Gamification is the process of using game thinking and mechanics to engage an audience and solve problems” Gabe Zicherman

Playification kan ik toch beter met een filmpje uitleggen… ik vind dit echt gewoon fantastisch:

Snap jij het nu ook? Voor mij is echt duidelijk geworden!

Geef een reactie

