game or play?

A Game or a Play??

Okey, voor de schoolopdracht van deze week heb ik weer eens enorme vraagtekens om mijn hoofd heen vliegen. Deze week gaat het namelijk over Gamification en Playification.
Misschien dat een aantal lezer ook geen idee hebben waar ik het over heb?

Na een korte zoektocht op het internet kom ik een reeds artikelen tegen op marketingfacts.nl over gamification.
Deze blogs geven mij een redelijk beeld van wat gamification is.
Zo merk ik dat Gamification ook toegepast kan worden in organisaties. Ook het artikel: Gamification: de front-end bepaalt het succes was voor mij heel interessant om te lezen.

Het leukste vond ik eigenlijk het volgende:
De 7 regels voor succesvol gamification-ontwerp

Vorm een helder beeld van bedrijfsdoelstellingen: wat bepaald een succesvolle implementatie?
Begrijp de doelgroep: wat is de intrinsieke motivatie van de bezoeker?
Ga uit van de emotionele mens, niet de rationele.
Ontwikkel een schaalbare ervaring die gebruik maakt van vooral intrinsieke en enkele extrinsieke beloningen.
Begin niet zelf met de ontwikkeling van een platform maar gebruik een bestaande aanbieder in de markt. Doe wel eerst grondig onderzoek naar welk platform past bij jouw project.
Maak alles net iets leuker.
Ontwerp voor de lange termijn.

Maar, Wat is dan playification?
Zodra ik playification in typ in google, is eigenlijk het eerste wat ik tegen kom, een artikel over Minecraft
Maar dan nog begrijp ik niet helemaal wat playification voor de maatschappij kan doen. Hoe zetten we dit in tijdens ons aller daagse leven?
Online vond ik daar een heel leuk voorbeeld van:

Volgens mij heb ik nu een redelijk beeld van wat gamification en playification is.
Maar wat is nu precies het verschil?

Een gedachte over “A Game or a Play??

Geef een reactie

