Sociaal eten

Voor deze week was de opdracht van Koen, om een community te bedenken gebaseerd op een metafoor van een sociale actie. Nu ben ik een enorme fan van bakken en koken, dus je raad het al…

Deze week staat mijn opdracht in het teken van eten. “Samen lekker eten” wel te verstaan. Ik heb dan mijn community ook zo ingericht dat het mogelijk is om samen lekker eten te koken. Maar uiteraard moet het ook een keer mogelijk zijn om lekker samen uit eten te gaan als de mannen net op die avond de bank bezet houden vanwege het sport op TV.

Hieronder zie je een aantal, naja, wireframes waarmee ik het samen eten duidelijk heb proberen te maken.
De chef in beeld is eigenlijk een soort leraar. Als je bijvoorbeeld een recept gaat maken en je weet niet waar je een aantal ingrediënten kan vinden, of je komt even niet helemaal uit de beschrijving, dan kan jij je antwoord bieden. Dit kan vanaf het moment dat jij je bij hem ingelogd hebt. (Bij een workshop moet je jezelf uiteraard ook aanmelden, dus vandaar ook bij de chef).

week3home

week3-recepten

Bij deze afbeelding wil ik toch even kort uitleg geven over het “gedeelde boodschappenlijstje”. Want in plaats van alle boodschappen alleen te doen, kan je uiteraard ook je boodschappenlijstje delen zodat anderen aan kunnen vinken welke boodschappen zij wel mee willen nemen. Op die manier kan je de taken nog iets meer verdelen. ps: in het boodschappenlijstje staan uiteraard niet alleen ingrediënten, maar zelf kan je hem aanvullen met de wijn die jij oo,zo lekker vind!

week3-koffie

Je kan mijn uitwerkingen eigenlijk zien als een soort van workshop, waarnaast er ook nog de mogelijkheid word gegeven om lekker uit eten te gaan. Door de Chef toe te voegen kunnen mensen ook dingen maken waar ze normaal gesproken niet aan zouden beginnen. Daarnaast is het gezelliger om samen te eten, en persoonlijk vind ik het ook leuker om met meerdere mensen in de keuken te staan. Vandaar dat ik de metafoor zo heb gebruikt dat je met meerdere mensen lekker kan koken en kan eten.

Maar ja, niet iedereen is even goed in koken, en niet iedereen vind het altijd even prettig om mensen over de vloer te hebben. Vaak betekend dat, dat je even je huis op moet ruimen, zorgen dat je alle spullen in huis hebt en dat jij achteraf ook nog weer met de rommel zit. Als je dan toch je huis open stelt om samen met anderen te koken, dan vind ik persoonlijk dat je daar wel voor beloond mag worden. Dit heb ik gedaan door middel van Badges. Mensen kunnen deze verdienen als ze dingen doen die zich onderscheiden van de rest. Denk bijvoorbeeld aan alle boodschappen doen, je huis open stellen, met regelmaat etentjes verzorgen enz.
Een klopje op de schouders dus!

Geef een reactie

