Social networking

Afbeelding van http://visualrevenue.com/blog/2007/08/online-social-network-participation.html

Vandaag heb ik redelijk lopen tubben over wat het verschil nu eigenlijk is tussen sociale netwerken en sociale media. En ik moet zeggen dat dit verschil erg lastig is en nog lastiger uit te leggen. Toch ga ik even mijn best doen dit begrijpelijk te maken zonder daar te veel woorden voor te gebruiken.

Sociale netwerken zijn eigenlijk meer de communities dan de sociale media. Hier zit eigenlijk ook het verschil. Via social media volg je eigenlijk je vrienden, terwijl je bij sociale netwerken eigenlijk met mensen over de hele wereld contact hebt. Dit kan gaan over uiteenlopende onderwerpen. Hobby’s, recepten, sporten, werk… Eigenlijk alles wat iedereen kan interesseren. Je hebt geen contact met die mensen op forums omdat je ze kent, maar voornamelijk omdat je dezelfde interesses hebt.

Maar wat vind ik nu eigenlijk van deze online communities. Want dat is eigenlijk wat social networking is. Ik vind het heel erg handig dat dit soort netwerken er zijn. Veelal zijn ze voor iedereen te vinden op internet en door je even aan te melden, kan je zo mee doen met discussies of informatie met elkaar uitwisselen. Zo had ik redelijk vaak vragen over mijn eigen hobby: Paardrijden. Veelal stonden mijn vragen wel in een forum en kon ik daar ook de antwoorden vinden. Eigenlijk is sociaal netwerken informatie verspreiden onder mensen die je eigenlijk niet kent. Je doet het omdat jij er verstand van hebt, terwijl anderen juist vragen hebben of visa versa.
Of juist het kunnen lezen van een recensie van een boek, of mensen die reageren op andermans recepten. Op die manier kom je op nieuwe ideeën en nieuwe inzichten en dat is iets wat ik persoonlijk erg belangrijk vind bij het gebruik van Internet.

Geef een reactie

