Interpersonal communication

Wat is nu eigenlijk interpersonal communication? “Although interpersonal communication encompasses all forms of communicating, oral, written, and nonverbal, the term is usually applied to spoken communication that takes place between two or more individuals on a personal, face-to-face level.”
Ofwel: Interpersonal communication is mondelinge, geschreven en non verbale communicatie. Maar de term word voornamelijk gebruikt om gesproken communicatie tussen twee of meer personen aan te duiden, waarbij de personen elkaar kunnen zien.

Interpersoonlijke communicatie bestaat al jaren. Zelf ben ik opgegroeid met MSN messenger . Via deze tool kan je videogesprekken houden waarbij je dus zowel de ander kunt zien als horen. Daarnaast zijn er ook de bekende Skype en Facetime (voor de mac gebruikers) waarmee je familie en vrienden kan zien en horen. Daarnaast zijn er ook nog wat minder bekende tools als: Google Talk , ICQ , Pidgin , IMO en Etisalat .

Persoonlijk ben ik heel erg blij met het bestaan van deze tools. Mijn vader heeft een baan waarbij hij soms een paar maanden van huis is en op deze manier kunnen we hem toch gewoon zien. Want dat zien van mensen als je met ze praat is toch wel heel erg belangrijk. 90% van de communicaties is namelijk non verbaal. De overige 10% zijn de woorden die ook daadwerkelijk uitgesproken worden.
Daarnaast kunnen deze tools ook heel gemakkelijk in het bedrijfsleven toegepast worden. Directie overleggen, formele projectdiscussies, beoordelingen van medewerkers/prestaties en informele gesprekken zijn hier voorbeelden van. Maar wat nu als je opdrachtgever in het buitenland zit? Of als jij als werknemer iemand aan moet nemen voor een hele andere provincie? Is het dan niet veel makkelijker als je Skype kunt opstarten en een gesprek met de ander kunt voeren zonder dat je uren moet reizen of moet wachten tot de ander weer terug in Nederland is?

En laatst, tijdens het koffiepraatje met Chris Aalberts, was een goede vriend van mij ziek terwijl ik wist dat hij super graag bij het gesprek aanwezig had willen zijn. Het resultaat: Facetime opgestart in de les en hij kon er indirect toch bij zijn. Het koste wat moeite voor hem om binnen de groep toch ook af en toe zijn zegje te doen aangezien hij niet fysiek aanwezig was en het voor hem dus moeilijker was zichzelf te laten horen. Maar desalniettemin vonden wij het een geslaagde actie.

Zelf ben ik dus erg te spreken over interpersoonlijke communicatie. Ik denk dat het een heleboel kleine problemen op zou kunnen lossen. Zowel voor persoonlijk gebruik als gebruik in het zakenleven zie ik voordelen. Wel moeten bedrijven oppassen dat ze niet doorslaan in het gebruik van deze tools. Vooral voor informele gesprekken kan het erg handig zijn, maar wel denk ik dat het beter is als formele gesprekken plaats vinden wanneer je de ander ook de hand kan schudden. Interpersoonlijke communicatie heeft een hele stap voor op chat en email, maar niks kan een face-to-face gesprek evenaren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s