Something or nothing?!

Vandaag wil ik het eigenlijk eens heben over een aantal dingen die Lon Safko in zijn social media bible heeft geschreven: RSS feeds, WIKI, search, Live casting, photosharing, video, virtual worlds en audio. Ik zal het niet hebben over wat het nu eigenlijk is, maar of ik er gebruik van maak en waarom wel of niet.

RSS feeds
Steeds vaker hoor je dat mensen dit gebruiken om bij te blijven op verschillende sites. Ze willen meteen een melding krijgen wanneer er een nieuw artikel is gepost. Daarnaast is het altijd makkelijk om je favoriete websites bij de hand te hebben. Zo weet je altijd dat je niet voor niks naar de website gaat. Toch maak ik hier geen gebruik van. Ik volg niet zo veel websites en ik heb ook niet echt de tijd om de sites te volgen. Ik klik veel liever op facebook op LIKE bij een pagina waarna ik elke keer korte stukjes te lezen krijg. Vaak worden hier ook wel nieuwe artikelen op gedeeld en heb ik het dus eigenlijk totaal niet nodig.

WIKI
WIKI’s zijn eigenlijk bij iedereen wel bekend. Het grote schoolvoorbeeld is Wikipedia. Een WIKI is eigenlijk één online document waaraan meerdere mensen kunnen werken (maar niet tegelijk want dan gaat het met opslaan niet goed). Handig? Uiteraard! Vorig jaar heb ik er voor school mee moeten werken en dan is het heel prettig als je online een plek hebt waar je je documenten kan delen, aan de wiki kan werken en waar je discussies kan houden. Toch maak ik er dit jaar eigenlijk liever geen gebruik van. Via google Drive en Dropbox kan je ook met groepen aan meerdere bestanden werken, waarbij dropbox 1 bewerker per document aan kan en google drive geeft je de mogelijkheid om met meerdere mensen aan het document te werken. Deze bestanden zijn net als de wiki overal met internet te openen. Het grote nadeel van een Wiki vond ik dat maar 1 persoon de WIKI kon modereren. Geef mij dus maar liever google Drive, daar kan ik meer mee!

Search engine
Om eerlijk te zijn hoorde ik hier voor het eerst echt iets over tijdens een presentatie in de klas. Toch gebruikt iedereen het dagelijks: Google! De zoekmachine die het echt gemaakt heeft in de wereld! Moet ik hier verder nog wat over vertellen? Nee, ik denk dat als ik hier meer over ga vertellen ik jou als lezer ga vervelen.

Live casting
Ja, wat is dit eigenlijk nou? Het live van iemand (of een uitzending) kunnen zien waarbij je ala-minute kan reageren via de chatbox op je scherm. Je kan ook de reacties lezen van andere mensen die dezelfde livestream volgen. Maar persoonlijk maak ik hier geen gebruik van. Ik zou niet weten wie ik zou willen volgen of waarom ik het zelf zou willen gebruiken.

Photosharing
Volgens enthousiastelingen is dit de manier om van je foto’s een online back-up te maken. Persoonlijk heb ik wel een picassa-account en hier staan een paar foto’s op. Maar toch gebruik ik liever Facebook. Dan heb ik ook altijd mijn eigen foto’s bij de hand, er zit geen limiet op en er zijn verder geen kosten aan verbonden. En als ik vrijwillig op festivals foto’s heb gemaakt zet ik dit op mijn google+ account. Daarnaast gebruik ik voor mijn werk Flickr. Dit is wel een photosharing site, maar die gebruik ik ook omdat dat mij aangereikt is en niet omdat ik dit persoonlijk een site vind die ik moet gebruiken.
Daarnaast gebruik ik de sites niet als backup, maar gewoon om de foto’s te kunnen delen met iedereen. Erg handig en dan heb je de mooiste foto’s altijd bij de hand en kan je ze iedereen laten zien.

Video
Tja, wat zal ik hier eens over vertellen? Ik denk dat je het fenomeen Youtube of Vimeo al wel kent. En het spreekwoord: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Video is dus de manier om een boodschap over te brengen. Zelf ben ik een enorme video kijker. Hoe doe ik dit, hoe maak ik dat, social media in plain Englisch, een trailer van een film of gewoon een filmpje over hoe een film gemaakt is. Je kan het zo gek niet bedenken of het staat wel online. Dat is natuurlijk fantastisch als je tutorials nodig hebt voor je opleiding (die kijk ik redelijk vaak om net dat beetje meer te leren wat niet in de lessen gegeven wordt). Ofwel, video is helemaal mijn ding, maar niet om te maken, dan hou ik het liever bij foto’s!

Virtual worlds
Jah, echt waar, ze bestaan! Virtuele werelden waarin mensen een personage 2.0 hebben. Ze kunnen zich hier anders voor doen dan ze daadwerkelijk zijn en er ook anders uit zien. Persoonlijk hou ik hier helemaal niet van. Geef mij maar gewoon iemand in het echte leven die ik ook als vriend ken. Verder hoef ik hier niks mee te maken te hebben. Geef mij de mensen maar zoals ze zijn, dik of dun, blond of bruin, ik heb de mensen liever zoals ze zijn.

Audio
Ben jij al bekend met Spotify? Dit muziekprogramma gebruik ik eigenlijk dagelijks. Niet Itunes of dergelijke, maar spotify waarbij ik ontzettend veel nummers tot mijn beschikking heb, deze in een afspeellijst kan zetten en kan waarderen.
Ik heb wat reclame tussendoor, maar lang niet zo veel als op de radio. Daarnaast heb ik de mogelijkheid mijn afspeellijsten en nummers met vrienden te delen. Maar ook om afspeellijsten van vrienden te beluisteren. Zoals je al merkt ben ik hier helemaal gek van. Spotify is trouwens niet de enige tool hiervoor hoor, zoek maar eens op internet en je komt er vast wel een paar tegen.

Kijk gewoon wat jij prettig vindt, wat voor jou werkt en waarbij jij optimaal functioneerd!

Geef een reactie

