Hippe gezondheidszorg?

In de gezondheidszorg wordt op dit moment nog weinig aan social media gedaan. Dit komt voornamelijk doordat het een redelijk conservatieve branche is. Dit komt voornamelijk door de sterke hiërarchische cultuur en de relatie tussen patiënt en dokter die niet optimaal is. Maar zou social media hier de uitkomst kunnen bieden?

Mijn antwoord op deze vraag zal ik geven aan de hand van mijn eigen mening. Niks geen grondig onderzoek, maar gewoon even hardop denken. Zou social media ingezet kunnen worden voor het verbeteren van de relatie tussen patiënt en dokter? Kan social media gebruikt worden om de hiërarchie in de gezondheidszorg minder zwaar te laten wegen? Ofwel: Kan social media er aan toe bijdragen dat de gezondheidszorg minder conservatief is?

Veranderbaar?
Wat ik me dan als eerste af vraag, is of de gezondheidszorg eigenlijk wel moet veranderen? Op sommige punten vind ik van wel, maar aan de andere kant ben ik daardoor wel bang dat dit ten koste gaat van de zorg die geleverd wordt. Maar als ik dan kijk hoeveel mensen voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan… Dan vind ik het eigenlijk wel handig als social media gebruikt gaat worden. Ik denk dat dit juist een enorm voordeel kan zijn voor zowel patiënt als dokter. Als patiënten namelijk via Facebook hun klachten kunnen omschrijven en artsen aan de hand daarvan mensen op controle kunnen laten komen, dan zullen een heleboel mensen met dat verkoudheidje of met een beetje koorts niet zomaar naar de huisarts gaan.

Mezelf als voorbeeld
Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen. Ik heb een aantal wat grotere moedervlekken. 1 op mijn bovenarm, 1 in mijn nek en 1 in mijn wenkbrauw. Deze vlekjes hou ik al jaren in de gaten in de angst dat ze misschien toch groeien. Die in mijn wenkbrauw is heel snel op komen zetten waardoor ik me niet prettig voelde. Daarnaast viel deze moedervlek voor mijn gevoel erg op. Voor de zekerheid ben ik toch even langs de huisarts gegaan om ze te laten controleren. Binnen een paar seconden kreeg ik al te horen dat ik me geen zorgen moest maken, ze gewoon in de gaten moest blijven houden en dat als ze zwart werden ik wel even terug moest komen. Dit zei de huisarts allemaal zonder mij ook maar een vinger aangeraakt te hebben. Wat nu als ik gewoon even een foto op een Facebook pagina had kunnen plaatsen met de vraag of het verstandig is om even langs te komen om het te controleren. Dit had mij tijd gescheeld als wel dat in die tijd misschien iemand met ernstigere klachten geholpen had kunnen worden.

Kosten
Nu hoor ik al iemand zeggen: Ja, maar als minder mensen op gesprek komen bij de huisarts, dan verdienen de huisartsen ook minder geld. Dat klopt natuurlijk als een bus! Huisartsen vragen nu ook al geld voor een telefonisch consult, dus waarschijnlijk zullen zij niet staan te springen om social media te gaan gebruiken om de patiënt tegemoet te komen.

Heeft het naar mijn mening dus zin om social media te gaan implementeren in de gezondheidszorg? Nee, ik denk persoonlijk dat het maar heel weinig gebruikt gaat worden.

Maar wat nou als???
Wat nou als artsen op die manier contact op kunnen zoeken met patiënten die zij behandeld hebben? Controleren hoe de patiënt zich voelt, vragen hoe zij de operatie hebben doorstaan en misschien een manier om mensen met elkaar in contact te brengen die hetzelfde hebben doorgemaakt of door gaan maken. Op die manier kunnen patiënten elkaar misschien meer steunen en voorzien van tips. Op dit moment worden dit soort platforms vooral opgericht door patiënten zelf, maar ik denk dat ziekenhuizen en andere takken van de gezondheidszorg dit ook heel erg goed kunnen faciliteren. Dit zal in ieder geval de band tussen de doctoren en patiënten kunnen verbeteren. Vooral als de doctoren ook nog wat doen met de input die via deze platformen binnen komen. Door zichzelf ook in een discussie te mengen of tips aan te reiken kan je al een heleboel doen voor de patiënten.
Dus misschien is het gebruiken van social media toch een poging waard?

Geef een reactie

