Keep it short!

Afgelopen week heb ik me weer meer bezig gehouden met Twitter en dus eigenlijk “Microbloggen”. Microbloggen kan je vergelijken met bloggen alleen zijn de tekstfragmenten ongeveer 140 leestekens lang.
Persoonlijk ben ik niet zo’n hele grote microblog-fan. Vorig jaar heb ik een Twitter-account aangemaakt om voor school aan de slag te gaan met Sociale media en daarnaast contact te hebben met mijn klasgenootjes. Ondertussen bekijk ik Twitter nog maar een paar keer per week, terwijl het vroeger eigenlijk de hele dag door aan stond. Destijds las ik dan ook vaak berichten die ik grote onzin vond. Berichten als: “Net heerlijk tv gekeken onder het genot van een kopje koffie/ glas wijn” waren nou niet echt de berichten die ik dagelijks door wou lezen. Wat had ik aan die informatie? Langzamerhand las ik steeds minder Tweets, tot op heden. Ik merkte dat er nieuwe eerstejaars waren die ook een Twitter-account aan gingen maken en op dit moment volg ik hun als ze de hashtag ica_Branddesign gebruiken. Op die manier heb ik het gevoel dat ik iets nuttigs bij kan dragen aan twitter en aan hun school carriëre.

Maargoed, genoeg over Twitter. Microbloggen, daar hadden we het over. Zoals ik al zei is Microbloggen het schrijven van hele korte stukjes tekst. Maar niet alleen teksten horen bij het microbloggen. Ook foto’s met korte stukjes tekst valt hier onder. Persoonlijk vind ik dat bepaalde diensten die bijvoorbeeld Facebook aanbiedt ook onder microbloggen vallen. Er zijn namelijk maar weinig mensen die hele lange stukken tekst op Facebook plaatsen. Eigenlijk lijkt het wel een soort van ongeschreven regel. Maar het bevorderd wel de leesbaarheid van iedere pagina.

Facebook en Twitter zijn niet de enige sociale media qua microbloggen. Er zijn er nog veel meer ook al zijn die minder bekend, dat betekend niet meteen dat die minder goed zijn. Heello bijvoorbeeld lijkt op Twitter of gebruik chyrp. Voor de IOS post je microvideo blogs vanaf je telefoon met Viddy en als je vooral gebruik wil maken van foto’s is dailybooth een leuke optie ook al is Tumblr een stuk bekender.

Onderzoek alle mogelijke opties eens en gebruik de sociale media die jij het prettigste vind in omgang. Maar vooral… Keep it short!

4 gedachtes over “Keep it short!

  1. Hoi Sabrina,

    Heb je de verschillende microblog sites zelf ook al uitgeprobeerd? Of blijf je het bij Twitter houden?
    Zelf zit ik alleen op Twitter, waar ik vooral aan het volgen ben. Ik zou niet weten wat ik er voor dingen zou moeten tweeten. ^_^

    Ik denk dat je gelijk hebt, over Facebook. Zelden zie je een echt lang bericht, als je ze ziet zijn ze verstopt in de zogenoemde notes. Vreemd genoeg als je naar microblogsites zoekt, zie je Facebook er niet tussen staan.
    Maar in dat geval, maak ik ook gebruik van die microblog site😀

    Groetjes Maaike

    1. Heey Maaike,
      Zelf heb ik ook Heelo als microblog. Dit is eigenlijk opgezet door de maker van tweetpic. Hij heeft dit opgezet als tegenreactie op de app die hij gemaakt had voor Twitter waarna Twitter zelf weer een app gemaakt had. Ik ben er niet heel actief op, maar heb wel even een kijkje genomen. Wat dat betreft zitten de meeste mensen die ik ken bij Twitter en is dit dus wel makkelijker communiceren. Natuurlijk zijn er nog meer microblog sites en ik wil iedereen aanraden daar eens een duik in te nemen. Heel interessant te zien hoe verschillend ze zijn, maar toch eigenlijk hetzelfde gebruikt worden (daar komt het eigenlijk op neer)
      Maar ik hou het liever bij Twitter, daar kan ik het meeste met anderen communiceren.

  2. Leuke blog Sabrina, maar ik vraag me wel hoe jij denkt over microbloggen voor bedrijven? Hoe kan een bedrijf volgens jouw microbloggen het best gebruiken voor hun marketing?

    1. Hey Aron,

      Ik denk niet dat ieder bedrijf zo maar moet microbloggen. Intern voor het bedrijf kan het natuurlijk altijd van pas komen. Het is een makkelijke manier om de medewerkers met elkaar te laten communiceren. Maar voor marketing doeleinden moet je je wel afvragen of microbloggen de manier is om je relaties aan te halen. Indien je het op de juiste manier toepast kan je er je voordeel uit halen, maar je moet wel oppassen voor de nadelen die er aan microbloggen kleeft. Zodra je te persoonlijk wordt en mensen verwachten dat je op iedereen persoonlijk reageert, kan een te grote groep volgers je fataal worden en afbreuk doen aan het imago dat je opgebouwd hebt. Ook heb ik persoonlijk bij Twitter nog wel eens de neiging om te veel willen zeggen en niet genoeg te luisteren. Terwijl dit laatste het meest belangrijke is bij alle marketing via Sociale Media.

      Microbloggen voor bedrijven is dus niet iets waar ik tegen ben, maar een heel groot voorstander ben ik er ook niet van. Je moet wel goed nadenken over je strategie op de microblog sites.

Geef een reactie

