Google Analytics onderzoek

Wat is Google Analytics?

Google Analytics (GA) is een gratis dienst van Google. Deze dienst maakt het mogelijk om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Op deze manier is er gemakkelijk een overzicht te verkrijgen van bijvoorbeeld de bezoekers aantallen, de hoeveelheid bekeken pagina’s, het klikken op advertenties en tevens kan je met behulp van Google Analytics zien vanaf welke pagina de bezoeker op jou website is gekomen. Met behulp van deze informatie kan je je eigen website analyseren en dusdanig aanpassen aan het gedrag van de bezoekers.

Google Analytics kan antwoorden verschaffen op de vragen als:
– Hoe gebruiken de bezoekers mijn site?
– Hoe kan ik mijn marketing campagnes verantwoordelijker en doeltreffender maken?
– Is mijn content op de website doeltreffend?
– Hoe kan ik de interactie op mijn site verbeteren?

De afgelopen week ben ik Google Analytics gaan onderzoeken. Tot nu toe moet ik zeggen dat ik het een hele uitgebreide en handige tool vind. Wel vind ik dat google zelf wat betere/meer standaard rapporten had mogen produceren. Het is namelijk nu zo dat je wel een standaard hebt, maar die geeft lang niet weer wat voor een uiteenlopende dingen je eigenlijk kan met GA.
Wel kan ik al melden dat het niet heel gemakkelijk is om GA te gebruiken. Je moet namelijk een stukje JavaScript op iedere pagina van je website plaatsen. Voor iemand die geen verstand heeft van de website code, zal dit begin al redelijk stressvol kunnen zijn.

Na een hele week lopen zoeken, welke statistieken en dimensies ik wil gebruiken om mijn site in de gaten te houden, heb ik eindelijk een rapportje samengesteld die een deel van mijn eisen bevat. Toch vind ik dat dat wel heel lang geduurd heeft… naar mijn mening had dat veel sneller moeten kunnen. Hier heeft Google dus nog een klein steekje laten vallen. Naar mijn mening was het makkelijker geweest als google een klein programmaatje had ontwikkeld die je help met het opstellen van je eerste rapporten. Want ook al hebben ze tal van instructiefilmpjes, voordat ik daar door heen ben, ben ik ook al weer een week verder en zonder resultaat.

Geef een reactie

