Just post it!

In deze blogpost wil ik het eigenlijk eens hebben over het bloggen zelf. Het bloggen zoals je dat nu kent, is begonnen nadat in 1994 het HTTP-protocol uitgevonden werd. Op dat moment was het voornamelijk zo dat mensen een soort van online dagboek bij gingen houden. Tegenwoordig gebruiken mensen het bloggen nog steeds voor deze doeleinden, maar ook om kennis te delen met andere mensen. Het woord Bloggen is afgeleid uit de woorden ‘Web blog’. Op dit moment hanteren we een onderscheid in de verschillende soorten blogs. Zo noemen we een videoblog ook wel een vlog en een audioblog een podcast. De manier waarop je blogt is helemaal aan jezelf. Zorg dat je een onderwerp hebt waar veel mensen intresse in hebben of eentje die hun aandacht trekt.

Mogelijk is het zo dat jij op dit moment wel mijn blog leest, maar zelf geen blog hebt. Toch is het mogelijk dat je onbewust een Blogger bent. Even een vraagje: Gebruik jij Twitter? Zo ja, dan ben je eigenlijk wel een blogger. Twitter is dan misschien geen site waarop je dagelijks of wekelijks een berichtje post, maar een platform waarop je frequent een bericht plaatst. Deze manier van bloggen wordt ook wel microbloggen genoemd. In een volgende blogpost zal ik daar wat meer over vertellen. Op dit moment hou ik het er bij dat Twitter ook tot het bloggen behoord.

Nu kan je net zoals mij denken: En Facebook dan? Behoord dat ook tot Bloggen?
Wikipedia meldt mij dat de status updates die bij Facebook horen, ook onder microbloggen valt. Toch heb ik geleerd niet alles op internet zo maar te geloven. Vind ik zelf dat Facebook onder microbloggen valt. Nee en ja eigenlijk. Er zit geen limiet aan het aantal tekens dat je kan gebruiken, maar mensen gebruiken Facebook automatisch niet om lange verhalen te vertellen. Daarbij kunnen mensen posten wat ze zelf leuk vinden en daarbij reacties krijgen. En dat klinkt mij eigenlijk wel een beetje als Twitter in de oren alleen zonder tekenlimiet. Wat vind jij?

Geef een reactie

