Lon Safko: What Is Social Media?

Sociale media
In juli 2012 heb ik het boek ‘The Social Media Bible’ aangeschaft. Van vrienden had ik te horen gekregen dat het een goed boek was over sociale media en aangezien dat aansluit bij mijn opleiding vond ik dat ik het boek toch maar eens moest lezen. Nu is het mij gelukt gisteravond de eerste twintig pagina’s te lezen.

Toch heb ik vandaag even wat meer info gezocht over hetgeen Lon Safko op pagina 4 en 5 heeft staan:
‘In my keynotes, two questions always asked are, “Should I be doing social media marketing?” My answer is “Remove the term social media and ask it again. Should I be doing marketing?” See how ridiculous that sounds. The second question is, “How much should I spend on social media marketing?”I reply with “Remove the term social media again. How much should I spend on marketing?” And of course, the answer to both is “Yes, and as much as you can!”

In eerste instantie was ik het hier totaal niet mee eens. Ik vind niet dat ieder bedrijf gebruik kan maken van social media. Het ligt ook aan de bedrijfsstrategieën, de bedrijfsdoelstellingen en het imago/de uitstraling. En niet bij ieder bedrijf zal sociale media passen. De schoenenwinkel bij ons in de buurt waar je ook je schoenen kan laten repareren, gerund door een man met grijze haren die tegen zijn pensioen aan zit, zal ik niet adviseren nog aan sociale media te beginnen. Ten eerste zal deze beste man er weinig voordeel meer uit halen voor zijn bedrijf (hij zit al jaren op dezelfde plek en iedereen in de omgeving weet hem ook zonder sociale media al wel te vinden. Ten tweede zal het hem zwaar vallen om sociale media te gaan gebruiken aangezien hij niet de leeftijd heeft dat hij er dagelijks al mee bezig is.

Na op internet een aantal andere websites bekeken te hebben over sociale media bij bedrijven, kwam ik uit op de site van Frankwatching en ik moet zeggen dat ik vind dat wat zij hier schrijven heel duidelijk is en ook logisch is. Wel vind ik dat je op moet passen dat je niet in een vuilkuil stapt van het uitbesteden van sociale media. Tuurlijk, als je zelf weinig affiniteit hebt met sociale media en je toch gemerkt hebt dat je doelgroep ook op sociale media te vinden is, dan is het uitbesteden een optie die je kan overwegen. Toch zou ik bedrijven willen adviseren eerst eens binnen hun organisatie te kijken naar werknemers die mogelijk de sociale media willen verzorgen. Werknemers weten hoe het bedrijf werkt en wat het bedrijf uit wil stralen. Op die manier loop je niet de kans dat je bedrijf per ongeluk anders over komt dan hoe je klanten je nu kennen.
Je wil natuurlijk niet als bot en onpersoonlijk over komen als jij je uiterste best doet je klanten een warm welkom te geven zodra ze bij je bedrijf binnen lopen en vervolgens persoonlijk intresse toont en zorgt dat de klant tevreden je bedrijf weer verlaat!

Heb jij hier een andere mening over? Schroom niet om een reactie te plaatsen en het mij te laten weten!

Een gedachte over “Lon Safko: What Is Social Media?

  1. Hey Sabrina,

    Je zegt in de derde alinea “In eerste instantie was ik het hier totaal niet mee eens. Ik vind niet dat ieder bedrijf gebruik kan maken van social media.”

    Het klinkt alsof jij je mening hebt bijgedraaid, maar dit lees ik niet duidelijk terug, dus ik vroeg me af of je het nu nog wel of niet eens bent met die uitspraak. Ik bent het er namelijk ook mee oneens, om dezelfde reden als jij. Uitbesteding zou voor een simpel zaakje geen goede oplossing zijn omdat ik denk dat de baten niet de kosten zullen overstijgen.

    Daarnaast link je naar Frankwatching, maar laat je niet duidelijk zien wat ze zeggen, misschien volgende keer stukjes quoten oid?

Geef een reactie

