Remediate: Me the media

Iedereen kent de krant en de radio. Traditionele media of oude media worden ze ook wel genoemd. Tegenwoordig groeien de kinderen op met nieuwe media. Standaard staat er in ieder huis wel een tv, computer of laptop en natuurlijk missen de mobieltjes ook niet. Natuurlijk heb ik als jongere deze dingen ook allemaal, want voor mij is het nog makkelijk om met “de tijd” mee te gaan. Mijn ouders hebben hier veel meer moeite mee. Zij bellen, internetten en mailen wel en mijn vader kan sms’en, maar daar eindigt het dan ook wel weer mee. En natuurlijk zijn ze lang niet zo actief als ik en mijn leeftijdsgenootjes.

De techniek ontwikkeld zich in razend tempo en dat is natuurlijk positief. Toch zitten daar ook negatieve consequenties aan. Eén daarvan ondervind ik thuis. Doordat mijn ouders de nieuwe media niet snappen, zien ze er geen toekomst meer in. Ze houden zich vast aan het oude vertrouwde en dat heeft weer invloed op mijn leven. De grootste consequentie op dit moment is, in mijn ogen, het feit dat de mensen die weinig verstand hebben van de nieuwe media, meer moeite hebben om hun functie op het werk uit te blijven oefenen. Er wordt namelijk ook binnen bedrijven gewerkt met nieuwe media . Als we dan naar de toekomst kijken, kan ik zeggen dat er vast een periode aan komt waarin de huidige jonge generatie moeite krijgt met het begrijpen van de mediatechnologie die op dat moment de standaard is. Media zal zich in de loop der jaren blijven veranderen en een prominente rol aannemen in de maatschappij. Uiteindelijk zullen we niet meer zonder deze media kunnen, net zoals er nu eigenlijk al geen leven zonder tv, mobieltjes en laptoppen voor te stellen is. Het is natuurlijk mogelijk dat de ontwikkelingssnelheid van mediatechnologie afneemt, maar stoppen zal het nooit!

Het is namelijk zo dat de huidige media al veel verwachtingen verbreekt. Vroeger dacht men dat je via de telefoon met mensen in een andere ruimte contact kon hebben in plaats van alleen maar met mensen in één en dezelfde ruimte. Tegenwoordig kan je op alle manieren met mensen contact hebben. Je kan mailen, smsen, whatsappen, bellen, chatten, twitteren en natuurlijk gewoon face-to-face met elkaar praten. Bellen en chatten vind plaats in een andere ruimte, maar op hetzelfde tijdstip. Dit in tegenstelling tot het mailen, smsen, whatsappen en twitteren. Bij deze nieuwe media kan het een tijdje duren voordat je eigenlijk een reactie hebt op hetgeen je verstuurd hebt. Zowel de ruimte als het tijdstip verschilt dan. Dit is mogelijk door het feit dat informatie nu digitaal verstuurd kan worden in plaats van op papier. Vroeger ging communicatie namelijk erg langzaam. Dit doordat de brief die je verstuurd had pas na een paar dagen arriveerde en voordat jij daar weer antwoord op had, gingen er weer een paar dagen voorbij.

Een gedachte over “Remediate: Me the media

  1. Ik heb je artikel gelezen en ik vond het goed geschreven. Ik denk er ook hetzelfde over als jou, ik ben namelijk ook voor de nieuwe media en gebruik het ook veel. Je omschrijft alleen dat jouw ouders er tegen zijn, dat is bij mij wel anders. Mijn ouders zijn namelijk wel voor de nieuwe media en vinden het dan ook erg leuk dat ik deze opleiding doe. Bovendien doen ze ook redelijk met de nieuwe media mee, mijn vader heeft bijvoorbeeld ook een smartphone en ze lezen eigenlijk nooit de krant. Dus wij denken redelijk hetzelfde over de nieuwe media, alleen onze ouders niet. Ik vind het ook wel leuk om te horen hoe we er over denken en verder vind ik het dus ook een goed geschreven tekst.

Geef een reactie

