MMKA

Okey, het is nogal een domper als je een grote expositie verwacht van de zusters Spijkers, maar dat daarna ook de rest van het museum niet aan je verwachtingen voldoet is dan helemaal jammer. De expositie bestond maar uit een paar kledingstukken samen met een collectie schetsen en kleine attributen. Ik moet wel zeggen dat ik de kledingstukken uitzonderlijk mooi vind, maar ik had er graag nog een heleboel meer willen zien.

Spijkers en Spijkers
Spijkers en Spijkers

Spijkers en Spijkers expositie
Spijkers en Spijkers expositie

Nadat ik uiteindelijk dus drie kleine ruimtes met kledingstukken door was gelopen, kwam ik uit bij twee aan elkaar geschakelde ruimtes waar een kunstenares (als ik het zo kan noemen) genaamd Berni Searle haar foto’s en films tentoonstelde. Vaak was zij het onderwerp van de foto of het filmpje. Ik moet ook nu weer zeggen dat ik het niet bijzonder interessant vond. In één woord “saai”. Er was eigenlijk niks bijzonders op te zien. Zo was er een serie foto’s van haar gezicht die op elke foto met een andere kleur zand was bedekt. De film die ze in het MMKA afspeelden was ook van haar. Ze zit naakt op haar knieën met allemaal zand op haar lichaam en dit is een hele poos gewoon zo gefilmd. Vervolgens schud ze al het zand van haar lichaam af en dan zie je haar weer gewoon rechtop zittend in de camera kijken. Voor mij persoonlijk is dit geen kunst.

film
film

foto
foto

Na dus ongeveer 10 minuten in de twee zalen rondgebracht te hebben besloot ik door te lopen naar boven. Misschien dat daar nog een interessante expositie te vinden was. Weer een teleurstelling helaas. Onderwerpen als “de Dood” zijn nou niet echt dingen waar ik me mee bezig wou houden na kort ervoor slecht familienieuws gehoord te hebben. Toch heb ik netjes de tijd genomen om ook in deze ruimte rond te lopen. Uiteindelijk moet ik wel zeggen dat er twee werken hingen die wel duidelijk mijn aandacht trokken. Dit kwam vooral van de manier waarop het werk gemaakt was. De eerste was een schilderij met daarop afgebeeld doodshoofden die in hokjes liggen en waar ook gereedschap op te zien is. Ik vind het knap hoe realistisch dit geschilderd is met (volgens mij) olieverf. De tweede was een foto van een amarillis die omgeknakt is en waarvan de bloem in een schaal ligt. Ik weet niet exact waarom ik dit mooi vond, maar waarschijnlijk komt het door de compositie.

schilderij
schilderij

schilderij 1
schilderij 1

Ik moet zeggen dat ik blij was toen ik weer buiten stond. Ik had het benauwd gekregen van het sombere gevoel dat binnen hing. Gelukkig was het buiten wel mooi weer en vrolijkte het zonnetje me al snel weer op, maar blij dat ik naar het MMKA ben gegaan was ik uiteindelijk niet!

Geef een reactie

