Brand What??

Iedereen heeft plaats genomen in het auditorium. Op het moment dat een in pak geklede man achter de microfoon plaats neemt valt er een stilte in de zaal. De lezing over Brand Design van Ruud Boer gaat beginnen. Van nervositeit is geen sprake als Ruud begint met spreken. Er klinkt eerder vakkennis en blijheid door in zijn stem. Dit is logisch als je bedenkt dat hij met passie directeur van het “Bataafsche Teeken Maatschappij” is en schrijver van het alom bekende boek in de zaal “Brand Design”.

Ruud verteld uitgebreid over merken. Van alles komt aan bod. Begrippen als merkinnerlijk, merkuiterlijk, merkgedrag en merkstrategie worden uitgelegd en aan de hand van voorbeelden krijgen we ook een concreet beeld in ons hoofd hoe deze begrippen verband met elkaar hebben. Het leukste voorbeeld dat tijdens de lezing gegeven werd was wel die van het oudste merk van Nederland…..Sinterklaas. Als we het merk Sinterklaas in een nieuw jasje zouden willen steken zouden we eerst na moeten denken welke gevolgen dat kan hebben voor het merk. Zouden we bijvoorbeeld de mijter van de sint groen maken, dan is de rode herkenbare kleur verdwenen en daarbij een typisch kenmerk van de sint. Zouden we de sint een verjongingskuur geven, vrouwelijk maken of zijn attributen (boek en staf) veranderen in bijvoorbeeld een drietand, dan gaan we ons natuurlijk af vragen of we nog wel kunnen spreken van een “kindervriend”. Op deze manier liet Ruud ons dus ook zien dat je door het veranderen van het uiterlijk van het merk, je het hele merk kapot kan maken.

Een merk moet een weergave van jezelf zijn. Het moet aansluiten op je eigen persoonlijkheid want op dat moment kan je het beste presteren voor de opdrachtgever. Tevens is het zo dat als je voor jezelf duidelijk hebt wat voor merk je bent, je dit makkelijker uit kunt dragen naar de buitenwereld. Op deze manier kom je als merk ook sterker over.

Ruud Boer heeft een mooie en begrijpelijke lezing voor ons verzorgd. Het was een duidelijke samenvatting van hetgeen wat ook in zijn boek te lezen is alleen nu met wat andere ondersteunende voorbeelden. Aan het einde volgde een vragenronde waar goede vragen gesteld werden, maar waarop ook hele duidelijke, begrijpelijke en snelle antwoorden werden gegeven. Het enigste puntje van kritiek was de tekst van de PowerPoint. Deze was namelijk te licht om gemakkelijk gelezen te worden van een afstand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s