Droste Chocolade! Lekker!

Droste Chocolade.

Droste is oorspronkelijk begonnen als een banket- en koekbakkerij in Haarlem. Droste wordt in de jaren die erop volgen steeds bekender en uiteindelijk wordt de eerste Droste-fabriek in 1890 geopend. In deze fabriek wordt het hele maakproces vanaf de cacaobonen geproduceerd. In 1941 wordt de fabriek verplaatst naar de veerpolder vanwege het gebrek aan ruimte. Hier wordt nu ook cacao en chocolade geproduceerd. Ook al stijgt de concurrentie van Droste, toch slaagt het bedrijf erin een goede plaats te veroveren op de chocolademarkt. “In 1898 verkrijgt het bedrijf het recht tot het voeren van het wapen van koningin-weduwe Emma.”1 De verpleegster verschijnt rond 1900 op de blikken cacaopoeder en is vanaf dat moment onlosmakelijk met het merk Droste verbonden. Toch krijgt Droste in 1923 een nieuw handelsmerk: het pastille-mannetje.

Merkinnerlijk:

Merkvisie: Er is geen informatie te vinden over de visie van het bedrijf Droste.
Merk missie: Aangezien er geen merkvisie bekent is kunnen wij ook geen uitspraak doen over de manier waarop die merkvisie gerealiseerd wil worden.
Merkwaarden: betaalbare lekkere chocolade, chocolade ook voor mensen die allergieën hebben.
Merkpersoonlijkheid: sociaal, klantgericht en betrouwbaar.
Merkbelofte: “de volwassen consument te trakteren, voor zowel dagelijkse dan wel speciale gelegenheden, op smaakvolle chocolade concepten van hoge kwaliteit tegen een redelijke prijs (betaalbare luxe).”
Merk-kernconcept: puur genieten

Merkuiterlijk:

Zien:
Iets wat herkenbaar is aan Droste chocolade is het Droste-effect. Onder het Droste-effect wordt het volgende verstaan: het logo wordt binnen het logo verkleint weergegeven. Op de cacao blikken wordt bijvoorbeeld een verpleegster weergegeven met een plateau in handen. Op dat plateau staat eenzelfde blik cacao waarop weer hetzelfde stond. Ook de uitbundige versieringen op de Droste chocolade bonbons zijn typisch iets wat Droste al van oudsher doet.
Voelen:
Dat je een Droste chocolaatje eet kan je voelen aan het feit dat in ieder chocolaatje het Droste logo zit gegraveerd. En je kunt aan de verpakking voelen dat je een Droste verpakking in handen hebt aan het feit dat alle verpakkingen achthoekig zijn.
Horen:
Er is geen geluid waarmee Droste geassocieerd wordt. Dit komt doordat Droste geen (video-)geluid gebruikt om zichzelf te promoten.
Proeven:
Het proefaspect van de merkanalyse kan alleen maar de echte smaak van Droste Chocolade zijn. Droste heeft zijn eigen recept voor alles wat ze van chocolade produceren en de smaak van de producten horen ook echt bij het merk Droste.
Ruiken:
De zoete geur van cacao is natuurlijk de geur van Droste. Vroeger was deze geur overal om de fabriek heen te ruiken door de grote hoeveelheden chocolade die geproduceerd werd. Deze geur komt tegenwoordig nog steeds uit elk doosje Droste chocolade.
Taal:
De spreuk die echt bij Droste hoort is: ‘de echte smaak van chocolade’. Dit is al jaren de slogan van Droste en is ook redelijk bekent.
Iconen:
Personen die onlosmakelijk met Droste te maken hebben zijn er niet. Wel was vroeger vooral de Zuster die overal op afgebeeld was algemeen bekent als de persoon die hoorde bij het chocoladeconcern.

De Droste verpakkingen
De Droste verpakkingen

Een gedachte over “Droste Chocolade! Lekker!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s